woensdag 20 november 2013

Workshop hoe kunnen we flexwerk in onderwijs terug dringen


Oproep
Werknemers in het onderwijs hebben passie voor hun vak en hun studenten. Die passie neemt af als er minder tijd is voor dat vak en die studenten. Je kunt dan niet die kwaliteit realiseren die je graag zou willen. Een van de oorzaken is de toename van flexwerk in het onderwijs. Flexwerkers hebben minder ervaring en minder binding met de school. Bovendien is de samenwerking in een team minder goed als er veel flexwerkers in dat team zitteng. +
Zaterdag 30 november start de FNV-campagne voor echte banen en koopkracht. En tegen de bezuinigingen van het kabinet. De problemen binnen onderwijs en onderzoek passen daar helaas maar al te goed bij.

Voordat we in de middag met zijn allen bijeenkomen voor de aftrap van de campagne, starten we met een bijeenkomst voor de sector onderwijs en onderzoek, project nr.26 zaal 412 beatrixgebouw. We willen het hier met jou hebben over hoe we het flexwerk in het onderwijs kunnen terugdringen.

Ben je ook bezig aan je derde tijdelijke aanstelling? Krijg je nu een vaste baan? Of word je op straat gezet “omdat ze je niet nog een tijdelijk contract mogen geven”?
Vind jij dat collega’s met een flexibel contract dezelfde mogelijkheden voor opleiding en ontwikkeling moeten krijgen als collega’s met een vast contract?
Vind je ook dat de kwaliteit van onderwijs afneemt, doordat docenten na drie tijdelijke contracten vervangen worden?

Echte banen
Ook binnen het onderwijs en onderzoek is de flexibilisering doorgeschoten. De balans is daarbij behoorlijk zoek geraakt: de werkgever profiteert. Werknemers met een flexcontract kosten minder en dragen zelf de risico’s van werkloosheid en arbeidsongeschiktheid. Allerlei constructies worden bedacht om onder de wettelijke en cao-afspraken uit te komen. De spelregels in de cao worden soms gewoon genegeerd om maar “flexibel te kunnen inspelen op de maatschappelijke vraagstukken”. Nieuwe mensen worden niet meer vast aangenomen en hebben geen perspectief op een loopbaan in het onderwijs of het onderzoek. Het wordt tijd voor een nieuwe balans!
Aanmelden
Meepraten en meedenken? Meld je vóór 22 november aan door een mail te sturen naar onderwijsenonderzoek@abvakabo.nl. Vermeld hierin je naam, adres, postcode, woonplaats, telefoonnummer, e-mailadres en lidmaatschapsnummer. Geef ook aan of je op eigen gelegenheid reist of met (gratis) georganiseerd busvervoer. Op www.koopkrachtenechtebanen.nl kun je de opstapplaatsen vinden en je aanmelden voor een plek in de bus.

Goed werk
In de huidige netwerksamenleving verandert onze kijk op arbeid en de waarde van arbeid. Vooral in de dienstverlenende sector, waar zowat de helft van de beroepsbevolking werkzaam is zal men steeds flexibeler gaan werken en meer gebruik maken van netwerken. Er wordt ook wel gesproken van globaliserende digiwerkers. Zij zijn gericht op snelle en omvattende communicatie met andere netwerkers en zoeken voortdurend naar nieuwe mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. Onderzoek leert dat ook de moderne werknemer in de turbulente complexe samenleving behoefte heeft aan ondersteuning van de leidinggevende. De moderne werknemer schermt zichy graag wat af van al te grote diversiteit van werkzaamheden, zoekt naar rust en regelmaat en controle wil houden op het eigen werk.
Flex
Nog maar enkele jaren terug werd de ZZP constructie als de oplossing voor de invulling van arbeid gepresenteerd. Eigen baas zijn, zelf kunnen regelen hoe het werk in te richten, en meer verdienen, dat was het ideaal. Velen wilden in ruil daarvoor de eerder verworven rechtszekerheid van wachtgeld, pensioenopbouw en bovenwettelijke uitkering inleveren. Niemand voorzag toen dat na enkele jaren veel ZZP’ers te maken zouden krijgen met teruglopende opdrachten, faillissementen, moordende concurrentie en afnemers die laat of helemaal niet betalen. Aanpassing van WW en ontslagrecht zijn in dit speelveld erg bedreigende ontwikkelingen, wanneer we niet in staat zijn om iets van werkgarantie, passende arbeidsvoorwaarden en goede arbeidsomstandigheden te regelen.
Flexcontracten
Abvakabo FNV heeft op de Nationale OnderwijsTentoonstelling (NOT) 2013 onder de bezoekers een mini-enquête over flexwerken afgenomen.
Veel werknemers weten niet dat er verschillen bestaan in rechtspositie tussen vaste en tijdelijke contracten. Iets meer dan de helft van de werknemers vindt het onwenselijk dat er verschillen bestaan in rechtspositie. Een groot deel meent dat die verschillen geen probleem zijn, omdat de regeling nu eenmaal zo is. Jongeren geven vaker aan dat de verschillen geen probleem zijn dan werknemers van 41 jaar en ouder. Werknemers die zelf een tijdelijk contract hebben vinden vaker dat verschillen in rechtspositie onwenselijk zijn dan werknemers die een vast contract hebben.
Abvakabo FNV komt op voor de belangen van het personeel in onderwijsorganisaties. We zetten ons, met de FNV in voor ‘gewoon goed werk’. En wij vinden dat werkgevers alleen gebruik moeten maken van flexibele contracten als dat echt nodig is. Het gaat dan om een beperkte flexibele schil voor het opvangen van pieken in het werk en van ziekte. Werkgevers moeten werknemers inkomens- en werkzekerheid bieden. Daarnaast moeten de arbeidsvoorwaarden voor flexpersoneel zoveel mogelijk gelijk zijn aan de arbeidsvoorwaarden van vast personeel.
Zeggenschap en legitimatie van bonden
Het samen een vuist maken vanuit de vakbeweging lijkt uit de tijd. Iedereen moet zijn eigen broek maar ophouden. Werkgevers maken gebruik van de ruimte die hen wordt geboden, er worden allerlei oppervlakkige en wisselende vormen van werknemers/werkgeversoverleg in het leven geroepen om de formele medezeggenschap te ontduiken. Als het zo uitkomt wordt er gestreefd naar resultaatverantwoordelijke teams, worden teams steeds van samenstelling veranderd, en wordt het organisatiemodel regelmatig opgeschoond vanuit nieuwe, veelbelovende missiestatements. Teams worden slachtoffer van rattengedrag, er is discontinuïteit van leiding en er komen steeds andere crisismanagers. De ambitie in de top wordt uitgevochten over de rug van de arbeiders. Niet zo zeer meer loon is de primaire behoefte in organisaties, kwaliteit van werk en leiding alsmede continuïteit en wekplezier is van groot belang. Dit mechanisme speelt op veel maatschappelijke terreinen een rol, ook in het onderwijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten