Info,Trijny Moddejonge,
Hoofd Personeel & Organisatie, ArtEZ hogeschool voor de kunsten
Beste AVO-leden,
Vanochtend heb ik telefonisch gesproken
met de heer Daenen over de huidige situatie bij ArtEZ en de berichtgeving in de
media.
Hieronder vinden jullie in het zwart de
tekst die wij aan onze relaties mogen sturen.
Vervolgens zal ik toelichting geven op
ArtEZ 2016
De Raad van Toezicht van ArtEZ Hogeschool voor de
Kunsten heeft aangekondigd niet door te kunnen met het College van Bestuur. De
Raad heeft geconstateerd dat er een onoverbrugbaar verschil van inzicht bestaat
tussen het College van Bestuur en het management over het te voeren beleid. In
constructief overleg gaat de Raad van Toezicht er vanuit dat oplossingen
gevonden kunnen worden die goed zijn voor de instelling en acceptabel voor
betrokkenen.
De Raad van Toezicht heeft Gerben Eggink, associé van
Boer & Croon, aangesteld als interim bestuurder. Eggink zal zich bezig
houden met het behartigen van de lopende zaken, in nauwe samenspraak met de
Raad van Toezicht de prioriteiten voor de komende periode in kaart brengen en
ervoor te zorgen dat de continuïteit van het onderwijs is gewaarborgd.
Los daarvan is vorige week door het College van
Bestuur van ArtEZ contact gezocht met de Onderwijs Inspectie over de situatie
die is ontstaan op de Academie Art & Design in Enschede. De academie kampt
al langere tijd met enkele problemen als gevolg van cultuurverschillen. De
verhuizing in december 2012 naar een nieuwe locatie heeft gezorgd voor een
toenemende druk op de organisatie. Daarnaast is er recent een verdenking
gerezen van malversatie. Er is een bureau in de arm genomen om deze
malversaties te onderzoeken.
De RvT hecht eraan te benadrukken dat de situatie rond
het CvB geen enkele relatie heeft met de verdenking van malversaties in
Enschede.
ArtEZ zal gezamenlijk met de Inspectie voor het
Onderwijs optrekken om deze zaken het hoofd te bieden. De inspectie heeft
inmiddels laten weten ArtEZ onder verscherpt toezicht te stellen.
In de media werd gesproken over
inkrimping van de organisatie. Daar zijn op dit moment geen concrete plannen
voor. Het CvB en management van ArtEZ hebben in het afgelopen jaar een aantal
keer uitgebreid gesproken over de mogelijkheden de organisatie efficiënter in
te richten. Dit project wordt “ArtEZ 2016” genoemd. Er zijn diverse modellen
(organisatiestructuur) tegen het licht gehouden waar over gediscussieerd is.
Het project bevindt zich tot op heden nog steeds in die fase. Er is nog niet
gekozen voor een bepaald model. En er is dan ook in het geheel niet gesproken
over aantallen mensen en fte’n, laat staan dat er gesproken is over ontslagen
e.d. Er is dus ook geen sprake van een conflict tussen management en CvB over
ArtEZ 2016.
Met de heer Daenen heb ik afgesproken
dat ik de waarnemend bestuurder zal melden dat het belangrijk is dat we nu goed
communiceren over dit project om daarmee onnodige onrust te voorkomen.
Medio april zien we elkaar weer tijdens
het AVO. Ik hoop dat dan de rust is teruggekeerd in de organisatie.
Vanzelfsprekend wordt u dan verder geïnformeerd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten