maandag 11 maart 2013

ontslag College van Bestuur ArteZ Hogeschool


Info,Trijny Moddejonge,

Hoofd Personeel & Organisatie, ArtEZ hogeschool voor de kunsten

Beste AVO-leden,
Vanochtend heb ik telefonisch gesproken met de heer Daenen over de huidige situatie bij ArtEZ en de berichtgeving in de media.

Hieronder vinden jullie in het zwart de tekst die wij aan onze relaties mogen sturen.

Vervolgens zal ik toelichting geven op ArtEZ 2016

De Raad van Toezicht van ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten heeft aangekondigd niet door te kunnen met het College van Bestuur. De Raad heeft geconstateerd dat er een onoverbrugbaar verschil van inzicht bestaat tussen het College van Bestuur en het management over het te voeren beleid. In constructief overleg gaat de Raad van Toezicht er vanuit dat oplossingen gevonden kunnen worden die goed zijn voor de instelling en acceptabel voor betrokkenen.

De Raad van Toezicht heeft Gerben Eggink, associé van Boer & Croon, aangesteld als interim bestuurder. Eggink zal zich bezig houden met het behartigen van de lopende zaken, in nauwe samenspraak met de Raad van Toezicht de prioriteiten voor de komende periode in kaart brengen en ervoor te zorgen dat de continuïteit van het onderwijs is gewaarborgd.

Los daarvan is vorige week door het College van Bestuur van ArtEZ contact gezocht met de Onderwijs Inspectie over de situatie die is ontstaan op de Academie Art & Design in Enschede. De academie kampt al langere tijd met enkele problemen als gevolg van cultuurverschillen. De verhuizing in december 2012 naar een nieuwe locatie heeft gezorgd voor een toenemende druk op de organisatie. Daarnaast is er recent een verdenking gerezen van malversatie. Er is een bureau in de arm genomen om deze malversaties te onderzoeken.

De RvT hecht eraan te benadrukken dat de situatie rond het CvB geen enkele relatie heeft met de verdenking van malversaties in Enschede.

ArtEZ zal gezamenlijk met de Inspectie voor het Onderwijs optrekken om deze zaken het hoofd te bieden. De inspectie heeft inmiddels laten weten ArtEZ onder verscherpt toezicht te stellen.

In de media werd gesproken over inkrimping van de organisatie. Daar zijn op dit moment geen concrete plannen voor. Het CvB en management van ArtEZ hebben in het afgelopen jaar een aantal keer uitgebreid gesproken over de mogelijkheden de organisatie efficiënter in te richten. Dit project wordt “ArtEZ 2016” genoemd. Er zijn diverse modellen (organisatiestructuur) tegen het licht gehouden waar over gediscussieerd is. Het project bevindt zich tot op heden nog steeds in die fase. Er is nog niet gekozen voor een bepaald model. En er is dan ook in het geheel niet gesproken over aantallen mensen en fte’n, laat staan dat er gesproken is over ontslagen e.d. Er is dus ook geen sprake van een conflict tussen management en CvB over ArtEZ 2016.

Met de heer Daenen heb ik afgesproken dat ik de waarnemend bestuurder zal melden dat het belangrijk is dat we nu goed communiceren over dit project om daarmee onnodige onrust te voorkomen.

Medio april zien we elkaar weer tijdens het AVO. Ik hoop dat dan de rust is teruggekeerd in de organisatie. Vanzelfsprekend wordt u dan verder geïnformeerd.
Vriendelijke groet, Trijny Moddejonge
 
Mocht U vragen of opmerkingen Hebben,
U kunt me mailen r.daenen@fontys.nl of bellen 0646298931
mijn Twitter account is, @RafDaenen
mijn linkin account is, Raf Daenen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten